Mýty o správnej výžive

Mýty o správnej výžive
Čítať 6 minút | Zverejnené: 28 May 2021 | Перегляди 564
Správna strava vám môže pomôcť vyhnúť sa mnohým zdravotným problémom.

Kvôli nesprávnej strave sa často objavujú: akné, zápal žalúdka, žlčníkové kamene a vysoký cholesterol.

Zdravá výživa nemusí znamenať obmedzovanie alebo odmietanie obľúbených jedál. Sústredí sa skôr na celkovú pohodu i záruku zdravia.

Vyberajte si potraviny tak, aby vaša výživa bola za určité časové obdobie vyvážená.

 „Dobré a zlé“ jedlo

Vyvážená a zdravá strava poskytuje nášmu telu zásobu výživných látok potrebných pre normálne fungovanie všetkých orgánov a systémov. Ak chcete každý deň získavať správnu výživu plnú živín, musíte do svojej stravy zahrnúť „dobré“ jedlo:

  • čerstvé ovocie a zeleninu, bohaté na vlákninu;
  • strukoviny;
  • orechy;
  • chudé bielkoviny.

Medzi „zlé“ nevhodné potraviny, patria údeniny, pečivo z bielej múky, potraviny do ktorých sa pridáva rafinovaný cukor, príliš tučné mäso, rýchle občerstvenie a rozličné „pochúťky“. Nezdravé jedlo negatívne ovplyvňuje cievy, vnútorné orgány a zhoršuje celkový stav dospelých i detí.

 Mýtus №1: čokoláda a mliečne výrobky spôsobujú akné

Akné nemôže byť spôsobené mliečnymi výrobkami a čokoládou. Mliečne výrobky v kombinácii s vysokým obsahom rafinovaných potravín a spracovaných cukrov narúšajú hladinu inzulínu a spôsobujú to, že pokožka je náchylnejšia na vyrážky. Nie všetky mliečne výrobky však spôsobujú vyrážky a akné. Niektoré štúdie poukazujú na to, že odstredené mlieko je najpravdepodobnejším spúšťačom akné.

Aké mliečne výrobky môžete konzumovať pri akné? Neexistujú žiadne mliečne výrobky, ktoré sú stopercentne indikované pri akné. Mnoho štúdií ukázalo súvislosť medzi mliečnymi výrobkami a akné u dospievajúcich. Niektoré štúdie preukázali, že mladí ľudia, ktorí pravidelne konzumujú mlieko alebo zmrzlinu, majú štyrikrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú trpieť na akné. Lekári odporúčajú používať odstredené mlieko, ak máte kožné problémy.

Potrebuje pokožka „správnu výživu“?

Správna výživa pomáha pri akné zmierňovať zápal. Vyrážky na pokožke pri chorobách gastrointestinálneho traktu sú spôsobené mastnými, korenenými a údenými jedlami. Akné sa môže objaviť:

  • pri nadmernej tvorbe kožného mazu v dôsledku nesprávneho fungovania endokrinného systému,
  • pri nesprávnej starostlivosti o pokožku,
  • v dôsledku hormonálnych zmien (hormonálne akné).

Situáciu môže zhoršiť užívanie liekov, stres, nezdravá strava, zlé návyky. Prítomnosť zápalových procesov v tele môže tiež pôsobiť na vznik vyrážok.

Aké potraviny by sa nemali jesť pri akné? V prípade kožnej vyrážky je potrebné vylúčiť zo stravy sladké a korenené jedlá. Alkohol a sýtené nápoje sú tiež kontraindikované.

Mýtus №2: gastritída a žalúdočné vredy sa objavujú v prípade, ak sa zle stravujete a ste nervózni

Gastritída a žalúdočné vredy nie sú dôsledkom nesprávnej výživy a častého stresu. 

 Vredy sa môžu tvoriť v zažívacom trakte vrátane dolného hltana (pažeráka), žalúdka a čriev. Vredy sú zvyčajne spôsobené baktériami Helicobacter pylori alebo sú výsledkom:

  • nadmerného vylučovania žalúdočnej kyseliny,
  • dlhodobého užívania nesteroidných protizápalových liekov,
  • chorôb tráviaceho traktu.

Príznaky žalúdočného vredu závisia od závažnosti vredu. Najbežnejším príznakom je pocit pálenia alebo bolesť v strede brucha (medzi hrudníkom a pupkom). Bolesť sa zvyčajne zhoršuje, keď je žalúdok prázdny a môže trvať niekoľko minút až niekoľko hodín. 

Gastritída je zápal sliznice žalúdka, ktorý je najčastejšie výsledkom infekcie baktériami, ktoré spôsobujú väčšinu žalúdočných vredov (napr. Helicobacter pylori).

Gastritída sa môže vyskytnúť náhle (akútna gastritída) alebo sa prejavuje časom (chronická gastritída). V niektorých prípadoch môže zápal žalúdka viesť k vredom a zvýšiť riziko rakoviny žalúdka. 

Diéta pri zápale žalúdka a vredoch znamená, že by sme mali z jedálnička vylúčiť tučné jedlá a alkohol.

V strave by sme mali uprednostňovať:

  • potraviny s vysokým obsahom vlákniny (celozrnné výrobky, ovocie, zelenina),
  • chudé ryby a mäso,
  • nesýtené nápoje a nápoje bez kofeínu.

Mýtus №3: mám gastritídu a musím dodržiavať diétu

Diéta nemá žiadny vplyv na priebeh gastritídy, aj keď hrá dôležitú úlohu pre zdravie tráviaceho systému. Liečba a diéta pri gastritíde súvisia nepriamo, niekedy sa však môžu navzájom vylučovať. Diéta môže byť dôležitá pri zmierňovaní príznakov a zlepšovaní celkového stavu.

Čo môžete jesť pri gastritíde? Zdravá a správna výživa pri gastritíde spočíva vo vylúčení vyprážaných, korenených a kyslých jedál zo stravy. Je potrebné zahrnúť do jedálnička nízkotučné jedlá, bylinky, zeleninu a ovocie.

Mýtus №4: mliečne výrobky pomáhajú pri žalúdočných vredoch

Mliečne výrobky nemôžu liečiť alebo zmierniť príznaky žalúdočných vredov. Pitie kravského mlieka môže niekedy situáciu ešte zhoršiť, čo spôsobí, že žalúdok začne produkovať viac kyselín, ako je potrebné pre správne fungovanie gastrointestinálneho traktu.

Sójové mlieko a diéta pri bolesti žalúdka môžu byť účinné pri zmierňovaní bolesti s peptickými vredmi. Pri žalúdočnom vrede je potrebne konzumovať jablká, hrušky, ovsené vločky a iné jedlá s vysokým obsahom vlákniny. Vláknina redukuje žalúdočnú kyselinu, pomáha zmierňovať príznaky nadúvania a bolesti pri poruchách trávenia. Výskumy ukazujú, že strava bohatá na vlákninu pomáha predchádzať vredom žalúdka.

Mýtus №5: bezlepková strava = správna výživa

Bezlepková diéta je jedným z druhov zdravej výživy, nemôže však byť jej základom. Čo môžete jesť pri bezlepkovej diéte? Pri bezlepkovej diéte môžete jesť akékoľvek bezlepkové potraviny: mäso, ryby, ovocie, zeleninu, zemiaky, šošovicu. Môžete tiež konzumovať mlieko a mliečne výrobky, sušené ovocie, ako aj ďalšie bezlepkové výrobky (obilniny, semená, orechy).

Hodnotenie článku:
0 s 5 na základ 0 hodnotenie