Logo
0800200000

Čo je kolagén a na čo slúži?

Čo je kolagén a na čo slúži?
Čítať 9 minút | Vytvorené: 29 december 2023 | aktualizované: 5 január 2024 | 577 577
Kolagén je základnou stavebnou jednotkou kože, svalov, kostí, šliach a väzov. Kolagén tvorí tretinu všetkých bielkovín v tele a je súčasťou spojivového tkaniva, ktoré sa podieľa na tvorbe orgánov.

Čo je kolagén?

Kolagén je bielkovina, ktorá je zodpovedná za zdravie kĺbov, pružnosť pokožky a skladá sa z aminokyselín (prolín, glycín, lyzín). Kolagén sa nachádza aj v cievach a črevnej sliznici.

Na čo slúži kolagén?

Medzi výhody kolagénu patrí udržiavanie pružnosti a hydratácie pokožky, čo zabraňuje tvorbe vrások. Proteín tiež podporuje rast nových buniek v dermis (stredná vrstva kože).

Výhody kolagénu pre telo

Výhody kolagénu pre telo

Medzi ďalšie funkcie kolagénu patrí:

  • spomalenie procesu starnutia kostí a tvorba nových kostných buniek;
  • zníženie bolesti pri osteoartritíde (zápal kĺbov);
  • zvyšovanie svalovej hmoty;
  • udržiavanie kardiovaskulárneho zdravia, znižovanie rizika aterosklerózy;
  • tvorba keratínu (stavebný materiál vlasov a nechtov).

Kolagén poskytuje ochranný obal pre orgány. Tento proteín tiež prispieva k normálnemu procesu zrážania krvi a je súčasťou obväzov.

Typy kolagénu

Kolagén sa klasifikuje podľa svojej lokalizácie v tele. Existuje 29 druhov bielkovín, z ktorých je päť hlavných.

Klasifikácia kolagénu

Typ kolagénu

Lokalizácia

Typ I (tvorí 90 % kolagénu v tele)

Koža, kosti, šľachy a väzy

Typ II

Elastická chrupavka, ktorá poskytuje oporu kĺbom

Typ III

Svaly, tepny a vnútorné orgány

Typ IV

Koža

Typ V

Očná rohovka, koža, vlasy a placenta

Väčšina kolagénových doplnkov obsahuje prvé tri typy, ktoré tvoria väčšinu bielkovín v tele. Prvý, druhý a tretí typ obsahuje formu bielkovín (kolagénové peptidy alebo hydrolyzát kolagénu), ktoré sa ľahko vstrebávajú do tela.

Zdroj kolagénu

Rozlišujeme prirodzený (endogénny) kolagén a kolagén z vonkajších zdrojov (exogénny). Exogénne bielkoviny možno získať z potravín a doplnkov stravy. Rozlišujeme aj živočíšny a morský kolagén. Kuracie mäso je prirodzeným zdrojom živočíšneho kolagénu typu II, ktorý je vhodný pre zdravie kĺbov a môže pomôcť zmierniť príznaky artritídy. Hovädzie mäso obsahuje kolagén typu I a typu III, ktorý je nevyhnutný pre pevnosť kože, kostí, spojivového tkaniva a zubov. Ryby (najmä koža a šupiny) sú zdrojom morského kolagénu typu I.

Nedostatok kolagénu v organizme

Keď telu chýba kolagén, na pokožke sa objavia vrásky. Môže sa tieť objaviť bolesť a slabosť svalov. Medzi ďalšie príznaky zníženej hladiny kolagénu v tele patria:

  • lámavé vlasy a nechty;
  • znížená pružnosť šliach a väzov;
  • strata pohyblivosti kĺbov;
  • poruchy tráviaceho systému (v dôsledku stenčenia sliznice tráviaceho traktu);
  • zvýšená krvácavosť;
  • artralgia (bolesť kĺbov);
  • vznik osteoartrózy (v dôsledku opotrebovania chrupavky).

Nedostatok kolagénu môžu spôsobiť autoimunitné ochorenia (systémový lupus erythematosus, reumatoidná artritída, sklerodermia) a genetické ochorenia (Ehlersov-Danlosov syndróm). Znížená tvorba bielkovín u žien po menopauze je normálna. S pribúdajúcim vekom sa znižuje pevnosť chrupaviek a väzov a zvyšuje sa lámavosť kostí. Nedostatok kolagénu je potrebné konzultovať s lekárom.

Aké vyšetrenia preukážu nedostatok kolagénu?

Laboratórne vyšetrenia hladinu kolagénu priamo nestanovujú. Lekár často diagnostikuje nedostatok bielkovín na základe fyzikálneho vyšetrenia a po oboznámení sa s pacientovou anamnézou. Nedostatok kolagénu preukáže:

  • biochemické vyšetrenie krvi;
  • krvné testy na aminokyseliny, ktoré sa nachádzajú v bielkovinách (prolín, glycín, lyzín);
  • beta-crosslaps (pri rozpade kostí sa z kolagénu štiepi C-telopeptid, ktorý obsahuje alfa formu kyseliny asparagovej, a mení sa na beta formu (β-cross laps). Keď sa kostné tkanivo rozpadá a hladina kolagénu v tele sa znižuje, hladina β-crosslaps v krvi stúpa);
  • reumatoidný faktor, špecifické protilátky v prítomnosti systémových ochorení spojivového tkaniva.

Vyšetrenia sa vykonávajú nalačno. Deň pred vyšetrením by ste sa mali vyhýbať fyzickému a emocionálnemu stresu, podchladeniu, dopriať si dostatok spánku a obmedziť príjem alkoholu. Jednu hodinu pred odberom krvi by ste nemali fajčiť.

Ktorý lekár predpisuje kolagénové doplnky?

Po oboznámení sa s pacientovými ťažkosťami a s anamnézou môže všeobecný lekár predpísať kolagén v kapsulách alebo prášku. V prípade potreby môže všeobecný lekár pacienta odoslať na vyšetrenie ku gastroenterológovi alebo reumatológovi.

Aké potraviny obsahujú kolagén?

Kolagén sa nachádza v potravinách, ktoré majú vo svojom zložení aminokyseliny. Tvorbu kolagénu ovplyvňuje vitamín C, zinok a meď. Kolagénová diéta spočíva v obmedzení príjmu cukru a konzumácii potravín s vysokým obsahom kolagénu.

Potraviny, ktoré podporujú tvorbu kolagénu

Potraviny

Výhody

Pomaranče, jahody, paprika, brokolica, ružičkový kel a zemiaky

Obsahuje vitamín C

Huby, kapusta, špargľa, arašidy, pšenica, ryby, vaječné bielky a mäso

Obsahuje prolín

Červené mäso, morčacie, kuracie, bravčové, arašidy a müsli

Obsahuje glycín

Pečeň, homár, ustrice, orechy, semená, listová zelenina, tofu a horká čokoláda

Obsahuje meď

Ustrice, červené mäso, hydina, bravčové mäso, fazuľa, cícer, orechy, brokolica, zelená listová zelenina, celozrnné obilniny a mliečne výrobky

Obsahuje zinok

Do svojho jedálničku môžeme zaradiť aj cesnak, ktorý obsahuje síru, taurín a kyselinu lipidovú (látky, ktoré obnovujú poškodené kolagénové vlákna). Svoj jedálniček môžete konzultovať s odborníkom na výživu.

Musím užívať kolagénové doplnky?

Vyváženú stravu môžete doplniť kolagénovými doplnkami, ktorých užívanie ste prekonzultovali s lekárom. Doplnky sú často dostupné vo forme tabliet a prášku. Hydrolyzovaný kolagén v prášku (krátke fragmenty bielkovín) sa rozpúšťa v nápojoch, v smoothies, v polievkach a v omáčkach. Môžete si kúpiť aj hotový tekutý kolagén v komplexe s vitamínmi a stopovými prvkami.

Kolagénové peptidy nepôsobia na konkrétnu oblasť tela (napríklad na kožu alebo kĺby). Po konzumácii kolagénu tráviaci systém rozloží bielkovinu na aminokyseliny, ktoré organizmus spojí a vytvorí potrebné bielkoviny. Aminokyselinové zloženie bielkovín sa po strávení môže líšiť od zloženia doplnku.

Pre koho je kolagén kontraindikovaný?

Užívanie kolagénu môže byť kontraindikované u detí, tehotných a dojčiacich žien (existuje len málo výskumov o bezpečnosti alebo škodlivosti užívania kolagénu počas tehotenstva a dojčenia). Medzi kontraindikácie kolagénu patrí individuálna neznášanlivosť rýb, morských plodov alebo vajec, ktorých zložky môžu byť obsiahnuté v doplnkoch stravy. Doplnok sa tiež neodporúča užívať ľuďom s patologickými stavmi obličiek a pečene.

Môže užívanie kolagénu spôsobiť rakovinu?

Podľa niektorých štúdií môže prítomnosť kolagénových vlákien v tkanive prsníka prispievať k podpore a inhibícii (zabráneniu) vzniku nádorov v rôznych štádiách rakoviny. Užívanie kolagénu môže vyvolať rakovinu, ak sa konzumujú výživové doplnky s obsahom olova, ortuti a arzénu. Mali by ste si kupovať doplnky, ktorých kvalita je potvrdená certifikátmi bezpečnosti potravín. Kolagén obsahuje aj zlúčeniny, ktoré môžu ovplyvňovať tvorbu a metabolizmus estrogénu (rakovina prsníka často súvisí s hladinou estrogénu v krvi). V súčasnosti prebieha výskum, ktorého cieľom je podrobne preskúmať možné účinky kolagénu na vznik rakoviny.

Ako funguje kolagén v kozmetike?

Kolagén v kozmetike pomáha udržiavať potrebný obsah tekutín v pokožke počas celého dňa. Krémy s kolagénom vytvárajú na pokožke ochrannú bariéru a zabraňujú strate vlhkosti. Proteín urýchľuje hojenie rán a pomáha tkanivám pri obnove po poškodení. Podkožné injekcie kolagénových peptidov zlepšujú kvalitu pokožky tým, že odstraňujú dermatologické defekty (jazvy, vrásky).

Ako udržať hladinu kolagénu v pokožke?

Na udržanie normálnej hladiny kolagénu pre zdravú pokožku by ste sa mali vyhýbať faktorom, ktoré znižujú produkciu bielkovín, ako napríklad fajčeniu, ktoré spôsobuje tvorbu vrások a spomalenie hojenia rán (nikotín zužuje cievy v pokožke, čím zabraňuje prístupu kyslíka a živín do pokožky). Hladinu kolagénu v koži pomáha udržať aj:

Nedostatok spánku a pohybu môžu negatívne vplývať na hladinu kolagénu v organizme. Tvorbu bielkovín znižuje aj vysoká hladina kortizolu pri chronickom strese.

Časté otázky

1. Aký je rozdiel medzi kolagénom a želatínou?

Želatína je forma kolagénu, ktorá sa získava niekoľkohodinovým varením kostí, chrupaviek a kože zvierat. Bielkoviny a aminokyseliny v želatíne pomáhajú telu produkovať kolagén. Medzi ďalšie výhody želatíny patrí:

  • zvýšenej črevnej priepustnosti (vďaka kyseline glutámovej v zložení);
  • kontrola hladiny cukru v krvi u ľudí s cukrovkou 2. typu a zníženie zápalu v tele (vďaka glycínu v zložení);
  • zlepšenie pružnosti pokožky;
  • posilnenie kostí (vďaka obsahu lyzínu);
  • zníženie bolesti kĺbov a posilnenie kĺbov zvýšením hustoty chrupavky.

Želatína môže zvýšiť vstrebávanie vápnika a zabrániť úbytku kostnej hmoty. Želatína sa môže používať ako doplnok na zníženie rizika osteoporózy (rozpadu kostí).

2. Odkiaľ získavajú kolagén vegetariáni?

Vegetariáni môžu získať kolagén zo strukovín, semien a obilnín, ktoré obsahujú aminokyseliny, ktoré sa nachádzajú v živočíšnom kolagéne. Existuje aj vegánsky kolagén v prášku alebo kapsulách, ktorý sa vyrába v laboratóriu zmenou génov kvasiniek a baktérií. Ku kvasinkám a baktériám sa pridáva tráviaci enzým pepsín, ktorý pomáha vytvárať kolagén, ktorý má podobnú štruktúru ako ľudský kolagén.

3. Sú kolagénové injekcie účinné?

Kolagén v injekciách sa používa na prevenciu vzniku vrások a niektorých typov jaziev. Injekcie môžu pokožku hydratovať a zjemniť. Pred zákrokom by ste sa mali poradiť s dermatológom.

4. S čím sa nesmie kolagén kombinovať?

Kolagén sa môže kombinovať s horúcimi nápojmi (napr. čajom alebo kávou), no ich teplota nesmie presiahnuť 95℃ (aby sa zabránilo degradácii bielkovín). Môžu sa kombinovať viaceré druhy kolagénu, aby sa dosiahol komplexný účinok. Správne dávkovanie doplnkov výživy by mal stanoviť lekár.

Používanie kolagénu na vlasy by sa nemalo kombinovať s výrobkami, ktoré obsahujú nadmerné množstvo cukru. Cukor sa viaže na bielkoviny, ktoré tvoria látky poškodzujúce kolagén.

5. Ktorý kolagén sa lepšie vstrebáva? Morský alebo živočíšny?

Kolagén sa vstrebáva po rozklade na aminokyseliny. Morský (rybí) kolagén vysokú biologickú dostupnosť a telo ho absorbuje efektívnejšie ako živočíšny kolagén.

Hodnotenie článku:
5 s 5 na základe 1 hodnotenie
Čo je kolagén a na čo slúži?
Všeobecný lekár. Sedem rokov praxe.

Ďalšie články k téme

Súvisiace články:

Komentáre

Adriána pred 3 mesiacmi
Dobrý deň. Kedy sa kolagén najlepšie vstrebáva?
Odpovedať
Dobrý deň. Na vstrebanie kolagénu pozitívne vplýva konzumácia potravín alebo výživových doplnkov, ktoré obsahujú zinok, meď a mangán. Mikroživiny sa nachádzajú v mäkkýšoch, orechoch, obilninách a fazuli. Na lepšie vstrebávanie sa odporúča užívať kolagén s vitamínom C, ktorý sa nachádza v citrusových plodoch, bobuľovom ovocí a listovej zelenine. Kolagén môžete užívať aj v kombinácii s kyselinou hyalurónovou, ktorá podporuje pohyblivosť kĺbov a stimuluje tvorbu bielkovín, ktoré sú hlavnou zložkou synoviálnej tekutiny.
Irena pred 3 mesiacmi
Dobrý deň. Kedy by sa mal užívať kolagén? Ráno alebo večer?
Odpovedať
Dobrý deň, kolagén sa môže užívať ráno aj večer. Ak pri užívaní doplnku pociťujete nadúvanie brucha, odporúča sa užívať kolagén ráno spolu s kokteilom alebo kávou. Kolagén v tekutej forme môžete konzumovať aj večer (napríklad s mliekom). O spôsobe užívania doplnku by ste sa mali poradiť s gastroenterológom alebo odborníkom na výživu.
Frederika pred 3 mesiacmi
Dobrý deň. Aké vedľajšie účinky môže mať užívanie kolagénových doplnkov?
Odpovedať
Dobrý deň. Kolagénové doplnky často pochádzajú zo zvierat, ktorých kosti môžu obsahovať ťažké kovy alebo baktérie, ktoré môžu spôsobiť otravu. Preto je dôležité kupovať doplnky výživy od výrobcov, ktorí majú certifikát kvality a bezpečnosti výrobkov. Taktiež kolagén na kĺby môže spôsobiť alergické reakcie, poruchy tráviaceho systému (pálenie záhy, pocit plného žalúdka, nepríjemnú chuť v ústach).
Matilda pred 3 mesiacmi
Dobrý deň, ako nahradiť kolagén želatínou?
Odpovedať
Dobrý deň. Želatínové doplnky môžete užívať šesť mesiacov (do 10 gramov denne) po konzultácii s lekárom. Želatínu môžete získať aj z potravín (polievok, vývarov a dezertov). Pomalý proces varenia kostí a spojivových tkanív vo vode umožňuje rozklad kolagénu na želatínu, ktorú telo ľahšie vstrebáva a je zdrojom vápnika, horčíka a sodíka.
Nataliia pred 3 mesiacmi
Dobrý deň. Ako sa má užívať kolagén?
Odpovedať
Dobrý deň, denne môžete skonzumovať 2,5-15 gramov kolagénu. Kolagén je dostupný vo forme tabliet alebo prášku, ktorý sa môže pridávať do nápojov, pečiva a polievok. Pred užívaním kolagénu by ste sa mali poradiť s praktickým lekárom.
Objednať sa na vyšetrenie
Táto webová stránka používa súbory cookie na účely opísané v Podmienkach spracúvania osobných údajov najmä na zabezpečenie riadneho a bezpečného fungovania webovej stránky a na prispôsobenie vzhľadu webovej stránky individuálnym preferenciám používateľa (personalizácia).
Kliknite na tlačidlo "Prijať", ak súhlasíte s používaním súborov cookie na účely opísané v Podmienkach spracovania osobných údajov.Súhlas s používaním súborov cookie môžete tiež odmietnuť. Zablokovaním používania všetkých súborov cookies však môže dôjsť k znefunkčneniu niektorých častí webovej stránky.

Súbory cookie - podrobnosti

Technicky nevyhnutné cookies
Slúžia na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky. Tieto cookies sa môžu nastavovať ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad vypĺňanie formulárov na odosielanie príspevkov, hodnotenie článkov atď. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.
Funkčné súbory cookie
Marketingové súbory cookie
Vyplňte formulár a my sa vám čoskoro ozveme
Kliknutím na tlačidlo “Odoslať”, súhlasíte s Podmienky spracúvania osobných údajov
Prekročený limit požiadaviek. Skúste znova o 5 minút.

Nenechajte si ujsť náš newsletter

Získate tak užitočné informácie o aktivitách našej kliniky a môžete sa stať prvými, ktorí využijú naše akcie. Byť informovaný sa oplatí! Náš newsletter odoberá viac ako 100 000 používateľov. Pridajte sa k nám aj vy.